Saturday 15 November 2014

ADAFIA's WEDDING DAY

Tahniah...Tahniah..Tahniah diucapkan kepada pasangan pertama dari group d'kat, Adan dan Pia yang telah melangsungkan perkahwinan pertama mereka pada 15 November 2014 bertempat di Masjid UNITEN, Kajang, Selangor. Semoga berbahagia hingga ke anak cucu dan tidak lupa untuk meneruskan legasi perjuangan d'kat sehingga ke penghujungnya. TAHNIAH!!! TAHNIAH!!!

Alkisahnya, disebabkan seluruh warga d'kat terpaksa bergegas ke Penang untuk acara PENANG BRIDGE INTERNATIONAL MARATHON 2014 pada keesokan harinya, maka dengan ini, majlis telah disambut pada malam hari sebelum majlis berlangsung KAH KAH KAH...

Sekitar persediaan majlis persandingan bersama warga d'kat....

Akhir kata, semoga berbahagia dan berkekalan sehingga ke akhir hayat dan dikurniakan rezeki yang halal lagi banyak, kesihatan yang baik dan zuriat yang soleh serta solehah, aminn... <3

Saturday 10 May 2014

DAYPACK DI GUNUNG IRAU, CAMERON HIGHLAND

TARIKH : 10 MEI 2014
LINE-UP : EJAM, SAI, SERIK, SHIRO, MIRA, ACHAP, NAD, ADAN, SHAH,
SASI dan AMAD

MORNING GUYS!!!

"menang di mata, kalah di kaki" itulah Irau..kenapa??kerana sememangnya sepanjang perjalanan menuju puncak sangatlah mengkhayalkan mata yang memandang tetapi apabila melihat pada keadaan kaki, hehehe, seperti baru terjatuh ke dalam lumpur yg sangat dalam..keh3x~

pada kali ini, trip yang menjadi pilihan group kami adalah berdaypack di Gunung Irau, Cameron Highland...berdaypack, kenapa? bajet hebat sangat ke? bukan macam tu ye kawan-kawan, ini kerana pada keesokan harinya kami terpaksa bergegas ke Putrajaya untuk event seterusnya iaitu PUTRAJAYA DEUTER TRAIL RUN...ala-ala b2b (body to body...eh back to back) la kononnya...okayyy, moh kita bertandang ke Gunung Irau...macam biasa lah, sedikit info mengenai Gunung Irau yang terletak di Mossy Forest, Puncak Gunung Brinchang di Cameron Highland...

Gunung Irau merupakan gunung yang terletak di sempadan negeri Perak - Pahang, mempunyai ketinggian 2110 meter (6924 kaki) dan merupakan puncak tertinggi di Cameron Highland...Gunung Irau sangat terkenal dengan keadaan hutannya yang dipenuhi lumut sehingga ramai yang menggelarnya 'Lord of the Ring Jungle' dan sebagainya...Gunung Irau juga sentiasa menjadi pilihan ramai untuk sesi bergambar seperti 'Wedding Photoshoot', 'Graduasi Photoshoot' dan bermacam jenis photoshoot yang lain..ngeh3x...inilah dia pengalaman yang tak seberapa dari kami... :D

perjalanan dimulakan dari Kuala Lumpur menaiki 3 buah kereta..perjalan memakan masa hampir 3 jam untuk sampai ke kawasan Cameron Highland...kami bercadang untuk merehatkan badan dan take a short nap di Kem Sungai Pauh memandangkan di situ adalah tempat perkhemahan...sesampainya di sana, kami terpaksa membentang groundsheet di atas jalan tar kerana kepadatan tempat perkhemahan..takpelah, asalkan masih ada tempat untuk melepaskan penat memandu melalui jalan Tapah yang sungguh mengerikan berliku...

yok bersarapan dulu yok...

selesai solat subuh dan sedikit sarapan, sesuatu di luar jangkaan telah berlaku...arghhh stress, sebahagian dari kami menyambung mimpi2 indah yang belum tamat...dan hasilnya, kami mula bergerak ke starting point Gunung Irau pada jam 10.30 pagi...hehehe awal lagi kan? melalui kawasan ladang teh amatlah mengujakan dengan kehijauan daun teh membuatkan kami lupa tentang keadaan jalan yang sangat memeningkan dan makin tidak sabar untuk sampai ke Puncak Brinchang atau dikenali sebagai Mossy Forest...

bergambar kenangan sebelum diri bakal dikotori...:D

lagi di Mossy Forest...

sesi taklimat oleh bamlom, guider yang tidak diiktiraf..kehkehkeh...

ok dah ler tu bergambar, perjalanan masih jauh ni...kami memulakan perjalanan santai kira-kira jam 11 pagi dengan penuh semangat waja...permulaan pengembaraan kami adalah melalui jalan yang telah cantik disediakan demi memudahkan para pengunjung...banyak pondok2 disediakan bagi tujuan berehat dan melihat view...

baru 15 minit berjalan dah sampai ke ketinggian 2000 meter kehkehkeh...

selepas itu, trek pendakian adalah seperti kebanyakan gunung-gunung di Malaysia dengan tahap kesukaran B..tidak lah terlalu hardcore dan tidaklah terlalu santai...sambil menyanyi, menegur pengunjung dari kumpulan lain, membuatkan perjalanan kami sangat gembira... :D

antara keadaan trek yang terpaksa dilalui...

memang rugi ler kalau x bergambar...hehe

perjalanan mengambil masa keseluruhan kira-kira 5 jam termasuk rehat dan bergambar...kami berehat sebentar di puncak mini irau kerana keadaan hujan yang begitu lebat...perjalanan diteruskan ke puncak dan alhamdulillah kami sampai ke puncak kira-kira jam 4.30 ptg...

gigil bak ang...kesejukan melampau di puncak Irau...

lagi di puncak Irau..

disebabkan keadaan yang terlalu sejuk ditambah hujan yang masih tidah berhenti, kami hanya menghabiskan masa minima di puncak, cukup untuk makan, solat dan bergambar..kemudian, zasssss, jom turun weiii...

sepanjang perjalanan turun...

gaya berselerak...

kami tiba di starting point di mossy forest lebih kurang jam 7.30 malam...sesampai di starting point, timbul sedikit masalah, bukan dari kumpulan kami, tetpi kumpulan lain...hampir separuh dari ahli kumpulan tersebut masih belum keluar, sedangkan 'guider' yang membawa mereka hanya menunggu di pondok tanpa melakukan apa-apa inisiatif...kami membuat keputusan untuk masuk semula untuk memberi pertolongan kepada mereka memandangkan mereka tidak mempunyai headlamp...please, please, please, jangan buat camtu ye kawan2, kalau dah masuk 20 orang, pastikan keluar pon 20 orang ye... :(

alhamdulillah segalanya selesai kira-kira jam 9.20 malam...ohh men, esok kami ada event marathon di Putrajaya...:O ...kami terus bergegas ke masjid Kg raja untuk membersihkan diri dan terus berkejar pulang...apapun, jangan lupa, perut perlu diisi jugak ye....

pit stop kat mana tah sebelum meneruskan perjalanan ke Putrajaya...

kami sampai di Putrajaya kira-kira jam 5.00 pagi dan terus mencari tempat untuk berehat sebelum meneruskan event larian di Putrajaya, jangan ada yang tertidur ketika berlari yaa..

WISH US LUCK..!!!jumpa lagi di next event..:D

Saturday 3 May 2014

BROGA HILL v1.0

TARIKH : 01 MEI 2014
LINE-UP : ADAN, PIA, SERIK dan RAKAN, ACHAP, NAD, LOKMAN,
LEHA, EDY, FASHA

sempena cuti hari pekerja yang jatuh pada 1 Mei 2014, kami sebulat suara telah merancang untuk mengeluarkan sedikit peluh dan mengelak panggilan dari para bos dengan mendaki Bukit Broga yang terletak di daerah Semenyih, Selangor...bukit yang seringkali menjadi perhatian semua golongan masyarakat...para pelajar..ibubapa..ahli sukan..pasangan yang bajet2 sweet dan sebagainya... :P

sedikit info berkaitan Bukit Broga yang berketinggian 400m, para pengunjung boleh meletakkan kenderaan di dalam kawasan ladang kelapa sawit milik seorang untie dengan bayaran RM2 (tandas pon kene bayar RM1/entry)..pendakian santai memakan masa hanya kira-kira 50 minit untuk sampai ke puncak...

dari kiri : nad, achap, adan, pia, emm emm, serik dan lokman.. :D

gegadis-gegadis desa bersama abam hensem.. *larikkkk

say cheeese..!! (Y)

terima kasih diucapkan kepada saudara achap kerana sanggup menggagahkan diri membawa berbungkus-bungkus nasik lemak untuk dinikmati sambil melayan udara segar di puncak..well done bro!!!

muka-muka kelaparan sedang membedal nasik lemak..aummm~

sedikit pesanan kepada semua, tidak kira tua mahupun muda, otai mahupun nubis kubis..dah bawak makanan tu, sampahnya jangan lupa bawak turun sekali yee...lagi bagus kalau tolong bawakkan sekali sampah yang ditinggalkan oleh manusia-manusia tidak bertamadun..huhu

terima kasih abam guider.. :D

haa, sebelum trun sampai ke starting point tu, jangan lupe singgah di kedai air kelapa yee..terbaik dari broga ni...bolehlah untuk menghilangkan dahaga tuuu...

jumpe lagi di next trip..wassupppp!!

Wednesday 30 April 2014

GUNUNG BUNGA BUAH, GENTING HIGHLANDS

oh...trip kali ini kami bersama brother Edy ZAck..kami menawan bukit atau gunung Bunga Buah. Kami bermalam di sebuah rumah kaweh.tidur rumah leh boh..hahaha. jarang pagi kami sebegini awal.berselimutkan angin kipas siling,mata terkebil-kebil.Sai memberi arah untuk bersiap kerana brother Edy ZAck akan kami bertemu. Bergerak pagi kami ke lokasi Gunung Bunga Buah.

Cerita sikit sebelum mendaki.Gunung Bunga Buah yang terletak di sempadan Selangor Darul Ehsan, Genting Highland, Pahang mempunyai ketinggian setinggi 1,430 meter (4,690 kaki).Gunung Bunga Buah adalah antara tempat latihan pendaki-pendaki gunung di Lembah Klang. Kebiasaannya gunung ini didaki ketika cuti hujung minggu. Gunung ini boleh didaki dalam masa sehari atau pendaki boleh juga bermalam dipuncak gunung ini. Lokasinya yang berdekatan Lembah Kelang, memudahkan pendaki menuju ke Genting Highland dalam masa yang singkat dan faktor tempat mula pendakian yang bersebelahan Jalan Kuala Lumpur - Genting Highland. Gunung Bunga Buah mempunyai hutan Dipterokarp Bukithutan Dipterokarp Atas, dan hutan Montane. Terdapat banyak flora di gunung ini yang mempunyai nilai perubatan.

KAT LUAR BASAH SANGAT...BAWAH SEJUK.

DALAM PERJALAN MENUJU HUJAN!!!!

DALAM HUJAN APA LAGI..PACAT KUAR!!

MOH SINI BERGAMBAR SEMUA

KAMI SEDANG BERSEDIA TUK PACAT..HAHAHA

CANTIK NYE CIPTAAN TUHAN

BUKIT KUTU KUALA KUBU BHARU

Wau..lama juga rehat lepas balik rajah..next kami gerak ke BUKIT KUTU. Sebelum gerak kami check in di bawah kaki Bukit Kutu. Kami bentang ground dan masak di situ.
SEBELUM MENERUSKAN MISI MENAWAN PUNCAK KUTU

OH INILAH CHECK IN KAMI..KAMI BERMALAM DI SINI.

Kami kongsi sikit info pasal Gunung Kutu ni.hahaha
Gunung Kutu juga dikenali sebagai Bukit Kutu, kedudukannya berada dalam daerah Hulu Selangor iaitu di Kuala Kubu Baru yang terletak berhampiran Kampung Pertak, SelangorMalaysia. Bukit Kutu atau dahulunya dikenali sebagai Trecher's Hill yang terletak pada ketinggian 3456 kaki atau 1090 meter daripada aras laut. Dahulunya ketika zaman kolonial British puncak Bukit Kutu adalah stesen pemantauan tentera British. Namun ia terbengkalai setelah dibom oleh tentera Jepun ketika Perang Dunia Kedua.
Perjalanan atau pendakian untuk sampai ke puncak Bukit Kutu mengambil masa lebih kurang kira-kira empat jam perjalanan yang bermula melalui kawasan perkampungan orang Asli peretak penempatan baharu Kampung Orang Asli Simpang, tidak jauh dari Empangan Hulu Selangor. Bukit Kutu juga banyak menyimpan seribu satu khazanah alam semulajadi yang belum diterokai.
Selain kaya dengan kepelbagaian spesies flora dan fauna,terdapat juga beberapa kesan peninggalan sejarah semasa era pemerintahan British suatu ketika dahulu yang belum diketahui umum. Perjalanan ke Bukit Kutu agak mudah pada permulaannya, tetapi selepas melintasi dua buah jambatan besi, kesukaran yang dilalui hanyalah merentasi bekas laluan balak. Terdapat juga dua buah gua yang dikenali sebagai Gua Air dan Gua Kambing. Bukit kutu ini juga adalah merupakan tempat peranginan bangsawan-bangsawan British suatu ketika dahulu.
BATU NI LALUAN NYE SEBELUM SAMPAI PUNCAK

MACAM BIASA BOH...LEK LU..SAI KASI PILOTOK SIKIT SEBELUM KEMENTALAN

YEAH..TU DIA BAK HANG...NAMPAK TASIK NOH..DAH SAMPAI PUNCAK RUPANYA
PHOTO DARI PUNCAK PLUS BATU DI BUKIT KUTU

BERGAMBAR DULU TIANG YANG BERADA DI PUNCAK KUTU.

1.2.3 LOMPAK LEH

ERM...TANGAN TAK SEPERTI MONOPOD..SORY
YEAH...

SEJARAH MENGAJAR KITA ERTI PERPADUAN..
POSING SIKIT.

CELAH SINI PUN BOLE LAH..KAWASAN PENINGGALAN SEJARAH

HAI...KAMI BERTEMU GENG

OH...AWESOME TREK DIA NI.BULUH PERINDU.RINDUNYE TEMPAT NI

HAI..KAMI DUDUK MENUNGGU GILIRAN..EH!!!